Granią Rohaczy

„Orla Perć“ Tatr Zachodnich — piękny szlak wspinaczkowy, już pod koniec XIX w. sławny wśród turystów polskich (chodziły nim m. in. wyprawy T. Chałubińskiego). Długość trasy 3 km, suma wzniesień ok. 400 m — 3godz. Droga o znacznych trudnościach, odcinki bardzo przepaściste ale ubezpieczone. Wymagana sprawność ruchowa i duże obycie ze skałą. Zn. czerwone. Szlak jest częścią długiej graniówki turystycznej poprowadzonej 214a grzbietem głównym Tatr Zachodnich. Początek wycieczki w siodle Jamnickiej Przełęczy (Jamnicke sedlo, 1909 m). Można tu dojść wprost z Doi. Smutnej stromymi stokami — bez znaków i ścieżki, pod koniec omijając skałki. Wejście to jest jednak mozolne, a w złych warunkach niebezpieczne. W r. 1908 szli tędy M. Karłowicz i M. Zaruski. Trawiasto-piarżysty grzbiet podprowadza z przełęczy w 6 min. pod skalne spiętrzenie grani, wznoszącej się w kierunku pd.-zach. Podchodzimy w zygzak tuż na lewo od jej krawędzi. Po 30 min. (licząc od przełęczy) znaki wiodą na grań — trudności umiarkowane, w pewnym miejscu łańcuch. Za niewielką turniczką grań tworzy skalnego „konia“, którego pokonuje się od lewej po stromej podciętej płycie 8 m długości (łańcuch). „Więc koń! Koń skalny — najtrudniejsze miejsce w grani Rohacza Ostrego” — woła M. Zaruski w swym znanym opisie „Granią Rohaczów w zimie” (1912). Dalej perć omija po pd. stronie pn.-wsch. wierzchołek i obniża się w głębokie wcięcie Rohackiej Szczerbiny, powstałej w strefie kruchych skał, przecinających masyw szczytu aż do jego podstawy (por. d. 192b). Dalsza droga wiedzie w górę 5-metrowym kominkiem (łańcuch) a potem trawkami na główny wierzchołek. 0,5 km Rohacz Ostry (Ostry Rohać, 2084 m). Z Jamnickiej Przełęczy 50 min. Zejście pd ,-zach. granią zaczynamy po płytowych skałach. Drogę zagradza niebawem uskok, który należy obejść od lewej jasną 8-metrową za- łupą. Dalej w dół w zasadzie granią — po drodze ryski (2 m) i kominek (3 m). Niżej następuje pionowe zacięcie 7 m wysokości (łańcuch), po czym grań traci nieco na stromości, by wreszcie przejść w zawalony złomami grzbiet przełęczy. 1 km Rohacka Przełęcz (1955 m). Ze szczytu 35 min., z Jamnickiej Przełęczy 1.25 godz. Z lewej leży Kocioł Rohacki ze stawkiem, z prawej Doi. Smutna, ku której opada piarżysty żleb. Z przełęczy w górę nieco na lewo od grani, urozmaiconej zębami i wyskokami — trudności niewielkie. W pewnym miejscu szlak wiedzie nad czeluścią skalną, trudny ten odcinek można jednak ominąć po trawkach od lewej. Od piarżystej kotlinki grań dźwiga się stromiej, a szlak przewija się na pd. zbocze — do drogowskazu na wypukłości grzędy. Od pd. dochodzi tu d. 192c. Razem ze zn. żółtymi 100 m (6 min.) na wierzchołek. 1,5 km Rohacz Płaczliwy (Plaćlivó, 2126 m) — z przełęczy 40 min., od początku drogi 2.05 godz. (4-1.50 godz.). Szczyt wznosi się nad 3 dolinami, jest więc wybornym punktem widokowym. Skalista grań zach. ma bez mała 1 km długości. Szlak poprowadzono blisko jej krawędzi, jednak wszystkie trudniejsze partie można obejść od lewej łatwiejszymi wariantami. Pod koniec następuje małe podejście, wreszcie uskok nad samą przełęczą, który pokonujemy 4-metrowym kominkiem (trudności umiarkowane). 3 km Smutna Przełęcz (Smutne sedlo, 1955 m) — z Rohacza Płaczliwego 55 min., całe przejście od Jamnickiej Przełęczy 3 godz. (j-2.50 godz.).