Korzystne warunki atmosferyczne, umożliwiające wprowadzenie jachtu w ruch, mogą okazać się mało wystarczające zwłaszcza, gdy jacht którym podróżujemy jest duży i ciężki. W takiej sytuacji, należy wspomóc pracę żagli, dodatkowym napędem, na przykład korzystając z silnika
Wiele, zwłaszcza dużych jachtów, wyposażona jest w silnik stacjonarny – https://www.mazuria.com/category/silniki-zaburtowe. Jego praca, umożliwia wprowadzenie łodzi w ruch. Silniki te, najczęściej są spalinowe, choć zdarzają się również elektryczne.
Wady oraz zalety silników stacjonarnych w jachtach.
Silniki zazwyczaj zajmują sporo miejsca. Są ciężkie, a ich konserwacja jest utrudniona, ze względu na umieszczenie go najczęściej pod pokładem, dlatego konieczny jest jego demontaż, w celu przeprowadzenia prac konserwujących. Do zalet zaliczyć można jednak dużą moc, umożliwiającą wprowadzenie w ruch nawet dużej łudzi.
Kolejnym rodzajem silnika, stosowanego na jachtach jest silnik zaburtowy. Jest to niewielkie urządzenie, które montuje się na pawęży lub w studzience kokpitowej, nie zabierając przy tym cennego miejsca na łodzi. Silniki zaburtowe stosuje się głównie w przypadku małych łodzi, do wspomagania pracy żagli lub do bezpiecznego cumowania, ze względu na niskie obroty. Silniki występują w wersji dwu lub czterosuwowej.
Zalety oraz wady silników zaburtowych.
Silniki zaburtowe są niewielkimi urządzeniami, łatwymi w montażu. Ze względu na niewielkie rozmiary są lekkie oraz proste w transporcie. Wprowadzenie ich w ruch, odbywa się za pomocą specjalnego szarpaka, czyli rozrusznika, który tworzy iskrę umożliwiającą rozruch.
Niestety, silniki te, nie maja dużej mocy, dlatego polecane są do małych jachtów. Kolejną wadą jest mała odporność na warunki atmosferyczne, dlatego konieczne jest częste poddawanie ich konserwacji.
Silnik zaburtowy jak i stacjonarny, to dobre rozwiązanie, które będzie zabezpieczeniem podczas bezwietrznych dni. Oba, doskonale nadają się do wspomagania żagli, jednak znacząco różnią się od siebie mocą oraz sposobem użytkowania. Aby łódź mogła zostać wprowadzona w ruch, należy dobrać odpowiedni rodzaj silnika, w zależności od wielkości oraz ciężaru jachtu.