Droga nad Łąkami

Zach. przedłużenie popularnej „Magistrali“ stanowi ciąg dróżek i chodników, wiodących podnóżami Tatr Liptowskich — od Podbańskiej po Doi. Jałowiecką. Trasa łączy wyloty dolin i ma pewne znaczenie komunikacyjne. Najpiękniejsza jest w pierwszej połowie łata, kiedy kwitną usiane szopami liptowskie łąki. Długość szlaku 22 km (3 odcinki: 9+8+5 km), deniwelacje w granicach 150 m—7 godz. (odpowiednio 3 + 2.30 + 1.30godz.). Odcinki b. mylne. Zn. czerwone. Od mostu w Podbańskiej (Podbanskć, 940 m, d. 175d) szlak 176a wznosi się ku zach. przez Polanę Wychodniańską (Pod Kamienistą, Vychodnianske paśienky) w dolnej części zabudowaną drewnianymi domkami i z hotelem „Krywań” pośrodku. U zach. skraju w prawo odłącza się d. 180a. Nasz chodnik prowadzi przez las i wylomiska 0,6 km do Potoku Kamienistego (15 min.). Przekroczywszy kaskady pniemy się 150 m w górę na wal morenowy. Ścieżka trzyma się jego zewnętrznych stoków, schodzi następnie do podnóży, wreszcie przez las i łączki (tzw. Kolibiska) dociera do leśnej drogi bitej, którą ukosem przecina. Popod grzbietem zw. Dubrawy idziemy lasami w ogólnym kierunku zach. (1971 braki w znakach). 4 km potok Bystra. Szlak wiedzie teraz 0,7 km (10 min.) lasem do składu drewna 176b (maleńki stawek) i do skalnej bramki, w którą wchodzi d. 181b (w lewo 181 a do przyst. „Hrdovo“). Obszar, którym idziemy, stanowi płat wapieni leżący między skalami krystalicznymi od pn. a fliszem od pd. Zaznacza się to wyraźnie w krajobrazie i florze: polany wiosną porastają krokusy, jesienią zaś liliowo tu od zimowitów. Dróżka trawersuje pod pd. stokami „pienińskiego” z kształtu stożka Kopy 17 km Doi. Żarska (Źiarska dolina, 900 m). Od wylotu Dol. Raczkowej 2.30 godz. (4-2.30 godz.). Skrzyżowanie z d. 193a. Od rozdroża w wylocie doliny 450 m w kierunku pd. do przyst. ĆSAD (d. 175h). Opuszczamy tu drogę samochodową, podążając w kierunku pn.-zach. wzdłuż podnóży pd. grzbietów Rosochy (1953 m), w które wcina się kilka dolinek. Za pasem lasu rozciąga się podmokła łąka, na której widać z lewej studzienkę zdroju mineralnego (dojście 3 min., powrót do trasy 5 min.). Szlak mija pomniczek kierowcy (od wylotu Doi. Żarskiej 20 min.) i dźwiga się na grzbiet zw. Brzezina (888 m — kilka sosen). Widoki na Liptów. Z grzbietu w dół przez las i potok na rozległą pochyłą polanę, której skrajem wędrujemy 0,6 km. Piękne widoki na Niżnie Tatry i leżące w dole wsie Żar i Smreczany. Na i pn. zach. ukazuje się masyw Babek (1566 m) z białymi ścianami Sokoła i Mnicha. Przekroczywszy Potok Krzywy, szlak wchodzi na rozległe pastwisko Laniszcze (Laniśtia), na którym pasą się krowy i woły. Ma ono 0,8 km szerokości (10 min.), a szlak zakręca przy jego zach. skraju (uwaga) i zbiega w las, w dolinkę Skalistego Potoku. Na terasie nad potokiem znajduje się obóz wypoczynkowy ĆSTV z namiotami dla turystów.