Doliną Łataną na Rakoń

Szlak przez piękne i odludne okolice, odznaczające się ciekawą przyrodą żywą. W drugiej połowie lata obficie owocujące borówki czernice. Z grzbietu piękne widoki. 8 km, 860 m różnicy wzniesień — 3.40 godz. Zn. żółte. Od schroniska na Zwierówce (chata na Zverovke, 1020 m) drogą przez Doi. Łataną 5 km — 1.35 godz. Na skraju zarastających lasem łąk Pod Parszywe, na wysokości 1287 m odchodzi w lewo szlak znakowany zielono. Nasza ścieżka utrzymuje dotychczasowy kierunek. W pn. cyplu łąk mijamy zrujnowany szałas i podchodzimy lasem na skraj kotła polodowcowego zw. Parszywe (Praśive — nazwa ta ma liczne odpowiedniki w polskich Beskidach). Szlak wznosi się wśród bujnych traw i gąszczy borówek. Pod tylnym zamknięciem kotła zwraca się na zbocze i wśród kosówek wyprowadza serpentyną na grzbiet, za którym leży ciemna kotlina zw. Szyndlowym Żlebem. Grzbietem 200 m i w lewo długim trawersem popod skalistym Zadnim Zabratem (Zabrat, 1694 m) na siodło 1655 m, gdzie od pd. dochodzi d. 213a. Od rozstaju 1.25 godz. Dla rozszerzenia widoku warto podejść wśród kosówek na podcięty skałkami garb Zadniego Zabratu (1694 m — 10 min). Z siodła w grzbiecie w górę ku pd. wsch. — z pięknymi widokami 215b na górną część Doi. Rohackiej i jej otoczenie. 8 km Rakoń (Rakoń, 1879 m) — szczyt na granicy CSRS i Polski na trasie d. 32. Z siodła Zabratu 40 min. (425 min.), ze Zwierówki 3.40 godz.